Töltsd le most!

 

INGYENES MINIKÖNYV!

 

A hormonműködés befolyásolása természetes úton

Töltsd le itt: Hormonműködés befolyásolása

Adatkezelés

Az oldal használatával elfogadod az Adatkezelési szabályzatban írtakat. 
A szabályzatot itt tudod elolvasni: 
Adatkezelési szabályzat

Navigáció

Szavazás

Mióta próbálsz teherbe esni?:
A webhelyet a Drupal - egy nyílt tartalomkezelő rendszer - működteti

Mennyi az annyi? Az RDA utat mutat...

Mennyi az annyi? Vitaminból sosem elég? Ha csak a reklámokra hallgatnál, azt hihetnéd, ez a helyzet. De ha kicsit is belemerülsz a témába, rögtön nekiszaladsz egy titokzatos mozaikszónak: RDA. Azaz: „javasolt napi bevitel”. A mozaikszót az Amerikai Táplálkozástani Intézetnek köszönhetjük. Ők alkották meg az  1950-es években azt a standard táblázatot, amely meghatározza a napi fogyasztásra javasolt ásványi és vitamin anyag mennyiséget.

Ennek a bizonyos táblázatnak az a hátránya, hogy nem veszi figyelembe sem az életkorodat, sem a fizikai aktivitásodat, sem pedig a táplálkozási szokásaidat. Ennek ellenére ez a táblázat (vagyis a „magyarított”, az itthoni táplálkozási szokásainkat figyelembe vevő verziója) az egyetlen támpontod a szervezeted napi vitamin igényére vonatkozóan. A téli időszakban ez fontos lehet, hiszen ilyenkor a betegségektől félve a média nyomására egymás után kapkodjuk be a különböző vitamin készítményeket. Ezek többségével nem okozunk kárt, sőt, jót teszünk, van azonban olyan vitamin is, amely túlzott mennyiségben veszélyes lehet egy fejlődő magzatra nézve, főleg ha nem is tudsz a pocaklakó létezéséről.

Bizonyos életszakaszokban – például a várandósság előtt, babát várva, vagy a szoptatás alatt – megnő a szervezeted vitamin igénye. Babatervezőként sosem lehetsz biztos benne, hogy nem vagy-e akár már most is várandós, ezért mindig figyelj arra, hogy ne szedj az előírtnál lényegesen nagyobb mennyiségben vitaminokat, mert bizonyos típusú vitaminok nagy dózisú fogyasztása fejlődési rendellenességet okozhat.

Ráadásul az egyes vitaminok és ásványi anyagok segíthetik, de akár gátolhatják is egymás felszívódását, ezért fontos, hogy megfelelő arányban legyenek jelen a szervezetedben.

Természetes vitaminok kontra táplálék kiegészítők
 
A legjobb az, ha természetes formában juttatod be a szervezetedbe a vitaminokat, hiszen ezek sokkal jobban felszívódnak, mint a különböző vitamin-készítmények. Ugyanakkor a „munka-háztartási teendők-alvás-munka” mókuskerék sodrásában szinte képtelenségnek tűnik a napi ötszöri zöldség és/vagy gyümölcs fogyasztás. Pedig hozzáértők szerint minimum ennyire lenne szükség a napi vitaminszükséglet fedezéséhez. Ráadásul a manapság kapható gyümölcsök és zöldségek jó nagy része nem napon érlelt, sokszor gyorsérlelő vegyszerekkel kezelt, és szinte csak a sarki zöldségesnél tudok felhajtani Magyarországról származót. („Kedvencem” a bevásárlóközpontokban kapható Kínából származó fokhagyma. )

Tehát hellyel-közzel, de rászorulunk a táplálék-kiegészítőkre. Tavasszal és nyáron kevésbé, a hűvösebb hónapokban viszont növeljük a fogyasztásukat.
 
Mit kell tartalmaznia egy táplálék-kiegészítőnek?
 
Érdekes volt szembesülni a ténnyel, hogy Magyarországon az étrend kiegészítők (kapszula formájú vitaminok, pezsgőtabletták, ásványianyag készítmények) forgalmazása 2004 óta már nem engedélyköteles, csak egy bejelentés szükséges a forgalmazás megkezdéséhez. Azt hittem, hogy szigorúbban működik a rendszer. Vannak viszont előírások a tartalmukra vonatkozóan.
 
Legalább egy vitaminból vagy ásványi anyagból tartalmazniuk kell a felnőttek részére ajánlott napi bevitel egyharmad részét. Ugyanakkor a benne lévő többi összetevő napi mennyisége nem haladhatja meg az előírt RDA értéket. Az RDA értékek alatt jelen esetben a honi verzió értendő, amelyet Magyarország az Élelmiszer-szabályozási törvényben tett közzé.
 
Miben más a multivitamin?
 
A gyártó akkor hívhatja „multivitamin”-nak a termékét, ha legalább négyféle vitamin van benne. Ez persze nem azt jelenti, hogy nyúlfarknyi mennyiségű négyféle vitamint belecsempészve máris nagyot kaszálhatnak a vitaminfogyasztókon, erre vonatkozóan is van előírás. A minimum négyféle vitamin közül legalább kettő napi fogyasztásra szánt mennyiségének el kell érnie az RDA mértéket.
 
Várandós vitaminok
 
A várandósság speciális táplálék-kiegészítők fogyasztását igényli. Ilyenkor szinte minden vitaminból és nyomelemből megemelkedik a tested szükséglete. Ha alultápláltan, vagy kifosztott vitamin raktárral esel teherbe, akkor számíthatsz a hiánybetegségek jelentkezésére. Ezért fontos, hogy lehetőség szerint tudatosan készülj a várandósságra, és még a pocaklakó beköltözése előtt feltöltsd a tested vitamin- és ásványi anyag raktárait. De azért akkor se ess kétségbe, ha „szerelemgyerek” érkezne, csak mérd fel mielőbb a helyzetedet, és ha szükséges, akkor az orvos által előírt vitamin-pótlással javíts a helyzeten.

Legjobb ilyenkor a különböző, kifejezetten várandós nőknek kifejlesztett vitamin termékeket választani, mint például az Elevit vagy a Gravida. Amennyiben nem szimpatizálsz a „terhes vitaminokkal”, akkor mindenképp olyan táplálék-kiegészítőt válassz, amely megbízható gyártótól származó, ellenőrzött termék. Érdemes előnyben részesíteni azoknak a gyártóknak a termékeit, akik a minőséget klinikai tesztekkel igazolják.

Miben különböznek a várandós vitaminok a multivitamin termékektől?

Elsősorban abban, hogy több bennük a folsav és a vastartalom. Továbbá a gyártóik kiemelt figyelmet szentelnek azoknak a vitaminoknak a meglétére a termékben, amelyekről kimutatták, hogy fokozzák a termékenységet, vagy hiányuk meddőséget, vetélést, koraszülést, fejlődési rendellenességet okozhat.
 
A folsav kiemelt ebből a szempontból, mert óriási jelentősége van a nyitott gerinc nevezetű fejlődési rendellenesség kialakulásának a megelőzésében. Olyannyira fontos vitamin, hogy ha a várandósságod előtt, illetve az első 7 hétben napi 0,8 mg folsavat szedsz naponta, akkor a fenti típusú betegség mintegy 50-70 %-a megelőzhető! Ez óriási arány!
 
Mikor kezdjem a magzatvédő vitamin szedését?
 
Általában a nőgyógyászok azt ajánlják, hogy minimum a tervezett terhesség előtt 1 hónappal kezd el, de a legjobb, ha előtte 3 hónappal már megkezded a kúrát, így egészséges, vitaminnal teli szervezettel várhatod a kicsi beköltözését.

Meddig kell szedni ezeket a vitaminokat?

Ez a várandósságod alakulásától, illetve a táplálkozási szokásaidtól függ. Átlagos terhesség esetén általában az első trimeszter végéig javasolják a szedésüket. Amennyiben vegetáriánus vagy, esetleg ikreket vársz, akkor szükség lehet rá, hogy tovább is szedd őket, illetve akár egyéb vitaminok pótlására is.

Kell még szednem valamit a magzatvédő vitamin mellett?

Ha elegendő kálcium tartalmú terméket fogyasztasz, akkor nem. Ha a várandósságod alatt vashiányos vérszegénység alakulna ki, akkor esetleg vaspótlást írhat elő az orvosod. Amennyiben jódhiányos területen élsz, illetve csak jódszegény ásványvizet és üdítőt iszol, szükség lehet a jód pótlására. (Az Elevit nem tartalmaz jód összetevőt.)

Ha a családodban valakinél előfordult velőcső-záródási rendellenesség, akkor elképzelhető, hogy Neked több folsav szedését írja elő az orvosod, mint egy átlagos terhes nőnél szükséges. Ugyanez a helyzet állhat elő, hogy ha dohányzol, vagy ha viszonylag későn vállalsz gyermeket.

Egyébként  kiegyensúlyozott táplálkozás mellett elegendő a magzatvédő vitamin.

Lássuk a hazai RDA-t!

Sokat beszéltem róla, most már nézzük meg a konkrétumokat is, melyik vitaminból és ásványi anyagból mennyit ajánl a Magyar Élelmiszerkönyv egy átlagos (tehát nem várandós!) felnőttnek.                     

Vitaminok      Ásványi anyagok  
A-vitamin (RE µg) 800    Kalcium (mg) 800
D-vitamin (µg) 5 Magnézium (mg) 300
E-vitamin (α-TE mg) 10    Vas (mg) 14
B1-vitamin (mg) 1,4  Réz (mg)  1,4
B2-vitamin (mg)  1,6  Jód (µg)    150
Niacin (NE mg)  18 Cink (mg) 15
Pantoténsav (mg)  6 Mangán (mg)  4
B6-vitamin (mg) Nátrium (mg)  2000
Folsav (µg)  200    Kálium (mg)   3500
B12-vitamin (µg)            1 Szelén (µg) 80
Biotin (µg) 150    Króm (µg) 120
C-vitamin (mg)          60    Molibdén (µg) 250
µg=mikrogramm
mg=milligramm  
  Fluorid (mg)     1,5

Megbízható értékek ezek?

Hozzáértők szerint még alacsonyabbak is a kelleténél. (Bővebb információért érdemes ellátogatnod a Tények-tévhitek honlapra. Itt sok érdekességet olvashatsz a vitaminokról és még sok egyéb dologról.)

Ezek az abszolút biztonságos határok, amelyeknél nem fordulhat elő túladagolás.

Várandós RDA

Várandósság alatt a fenti vitamin és ásványi anyag szükséglet némely vitaminokból jelentősebben, a többiből pedig kisebb mértékben, de mindenképpen megemelkedik. A várandós RDA értékekről a „Mennyi az annyi?” sorozat következő részében olvashatsz majd. 
 

Szeghy Krisztina
pszichológiai mentor, családsegítő konzulens

Késik nálatok a gyermekáldás? Azt gondolod,  lehet, hogy ennek lelki oka van? Akkor érdemes megnézned, hogyan és miben segíthet a Babahívogató Program, amellyel a termékenységi problémák lehetséges lelki okait próbáljuk feltárni közösen a leendő anyukával:

Babahívogató Program - hogy mielőbb jöjjön a baba

Szeghy Krisztina
Pszichológiai mentor, családsegítő konzulens
20/255-62-69
szeghykrisztina [at] gmail [dot] com
www.szeghykrisztina.hu

 

 

Hiánypótló könyv!

HOGY JÖJJÖN A BABA!

 

Igen, engem is érdekel, miben segíthet nekem ez a könyv!

IDE KATTINTVA MEG IS NÉZEM!

Belépés

Legyél velünk itt is