Töltsd le most!

 

INGYENES MINIKÖNYV!

 

A hormonműködés befolyásolása természetes úton

Töltsd le itt: Hormonműködés befolyásolása

Navigáció

Szavazás

Mióta próbálsz teherbe esni?:
A webhelyet a Drupal - egy nyílt tartalomkezelő rendszer - működteti

Vitamin ABC

Az oldal különböző részein már többször utaltam arra, hogy a sikeres fogantatáshoz, illetve a komplikáció mentes várandóssághoz elengedhetetlen a szervezeted vitaminokkal történő feltöltése. Miért? Mert a kisbabádnak az egészséges fejlődéshez megfelelő mennyiségű vitaminra van szüksége, és emellett a saját szervezetednek is hozzá kell jutnia a működéséhez szükséges vitamin-adaghoz, ásványi anyagokhoz, nyomelemekhez.
 
A vegyes táplálkozás általában fedezi a vitamin szükségletedet, kivéve,  ha babát vársz, illetve a téli hónapokban - ilyenkor vitamin pótlásra is szükséged lehet. Az étrend összeállításánál azonban nem csak arra kell törekedned, hogy a táplálék nyersanyaga vitaminban gazdag legyen, hanem arra is figyelned kell, hogy az ételek elkészítése során a vitaminok 10-50 %-a is lebomolhat, elveszhet. Ez általában a hosszan tartó hevítéseknél történik meg.
 
Most felsorolnám a vitaminok típusait, illetve azt, hogy melyik vitamin természetes formában hol hozzáférhető. Elég száraz anyag, de azért bízom benne, hogy végigolvasod, és ennek alapján tudatosan alakítod a táplálkozási szokásaidat. Ez már fél siker a várandósság felé vezető utadon.  Ez a kis vitamin ABC akkor is jól jöhet, ha már megszületett a kisbabád, és elértetek a hozzátáplálási időszakhoz. Ez alapján könnyebben megtervezheted  a babád heti étrendjét.
 
A cikk végén találod azokat az étrend kiegészítőket, amelyekkel – elvileg – pozitív irányba befolyásolhatod a fogamzóképességedet. Ha csak ezekre vagy kíváncsi, akkor nyugodtan ugord át a vitaminokról szóló felsorolást, és csak azt olvasd el ebből a cikkből ami Téged érdekel.
 
A vitaminok fajtái
 
Erre még egész biztosan emlékszel biológiából: a vitaminokat két csoportra osztjuk, zsírban oldódó, és vízben oldódó vitaminokra. A felszívódásukhoz tehát vagy zsírra, vagy vízre van szükségük, az adott vitamin típusától függően.
 
Zsírban oldódik:
- A-vitamin
- D-vitamin
- E-vitamin
- K-vitamin.
 
Vízben oldódik:
- C-vitamin
- B-vitaminok
- ásványi anyagok.
 
Melyik vitamin miért fontos?

Vitamin neve Mi a dolga? Milyen betegséget okozhat, ha nincs?
A-vitamin Felügyel a csontfejlődést, a növekedést, az immunfolyamatokat. Rendben tartja a látásodat, próbálja fenntartani a hámszöveted épségét. Ha a táplálékkal 5 grammnál kevesebb zsíradékot viszel be a szervezetedbe, az A-vitamin nehezebben tud felszívódni. E-vitamin jelenlétében jobb az A-vitamin felszívódása. Farkasvakság, hámszövet elsorvadása, hajhullás, verejték- és faggyúmirigyek megbetegedése. Gyerekeknél növekedési zavar is bekövetkezhet. A felnőtt ember napi szükséglete kb. 1,5  mg (más források szerint 900 µg), a terhesség és a szoptatás ideje alatt 2-2,5 mg.
D-vitamin (kalciferol) A csontképződést befolyásolja. Elősegíti a kalcium és a foszfor felszívódását a bélből. Gyerekeknél angolkór, felnőtteknél csontlágyulás. Túladagoláskor a lágyszövetek elmeszesedhetnek, és fennáll a vesekőképződés veszélye. Napfény hatására a bőrben is képződik, ezért fontos a majdani kisbabád óvatos napoztatása.
E-vitamin (tokoferol)
Az E-vitamin biológiai hatása nem teljesen ismert, hiánya nem okoz jellemzően klinikai tüneteket és nem is toxikus.
 
K-vitamin (fillokinon)
A természetes K-vitaminok csak zsírban, a mesterségesen előállított származékok vízben is oldódhatnak. A véralvadási folyamatoknál van rá szüksége a szervezetednek. Az ember K-vitamin szükségletét a táplálék K1-vitaminja és a bélbaktériumok által előállított K2-vitamin kb. fele-fele arányban fedezi. Normális bélflóra és vegyes táplálkozás esetén a szervezet K-vitamin ellátottsága megfelelő. A K-vitamin 10-70%-a szívódik fel.
 
C-vitamin (aszkorbinsav)
Nélkülözhetetlen egyes hormonok és a kollagénfehérje szintéziséhez, az immunrendszered normális működéséhez, és elősegíti a vas felszívódását a bélrendszeredből. Növeli a szükségletet a környezeti stressz, a dohányzás, fogamzásgátlók szedése, valamint a lázas állapot. Lehetőleg nyersen, salátának elkészítve, esetleg párolva fogyaszd a C-vitamin tartalmú élelmiszereket, és kerüld a vas-, rézedényeket és az ételek felmelegítését.
Skorbut. Hosszabb időn, (éveken, évtizedeken) keresztül fennálló C-vitamin-hiány esetén rendkívüli mértékben megemelkednek a szív- és érrendszeri kockázatok vagy a rák kialakulásának veszélyei. Például az érelmeszesedés és a szívroham kialakulásának közvetlen visszavezethető oka ennek a vitaminnak a hiánya
B-1 vitamin (tiamin)
Létfontosságú szerepe van az idegrendszered, a szived, és az izmaid normális működésében, továbbá a szénhidrát-anyagcserédben. A rendszeres alkoholfogyasztás növeli a B-1-vitamin szükségletet. Felnőttek számára 0,125/1000 kJ tiamin bevitele ajánlott, ami legalább 1 mg tiamint jelent naponta. Az idős emberekben a rosszabb tiamin felhasználás miatt 1 mg/nap bevitel javasolt még akkor is, ha energiabevitelük kisebb, mint 8 MJ/nap.
A hiánybetegség a tejsav és a piroszőlősav felhalmozódását okozza a szervezetben, neuraszténiás tünetekkel, étvágytalansággal jár, szívgyengeség és keringési elégtelenség léphet fel. Ennek eredménye a fáradtság, a gyengeség, a depresszió, valamint egyes bélrendszeri problémák.
B-2 vitamin (riboflavin)
Fontos szerepe van a szöveti légzésben, méregtelenítésben.
Hiánya bőrelváltozásokat, szemlencse-elváltozásokat, szemviszketést, szemégést, szemvörösödést, emésztési zavarokat és kirepedt ajkakat okoz. Közrejátszhat az ízületi gyulladás kialakulásában is.
 B-6 vitamin (piridoxin) Fontos szerepe van az aminosav-anyag-cserédben és a lipidek anyagcseréjében.
Hiánya ún. pellegrás nyelv- és bőrtüneteket, a perifériás idegek gyulladását, vérszegénységgel és idegrendszeri zavarokkal járó epilepsziás görcsöket okozhat, de az úgynevezett „fekete nyelv” kialakulásában is szerepet játszik. További hiánytünetek lehetnek: az ajkak nyálkahártyájának berepedezése, fokozott faggyúmirigy-működés, idegesség, álmatlanság, izomgyengeség, hajhullás, végtaggörcs. B6-vitamin adását javasolják migrénes fejfájás esetén, a terhesség alatt, de a röntgen-besugárzás és a narkózis után bekövetkező hányások csillapítására is.
 B-12 vitamin (kobalaminok) A kobalaminok felszívódási vesztesége elérheti a 75%-ot is. B12-vitamint a növények nem tartalmaznak, a szükségletet csak állati eredetű élelmiszerekkel lehet fedezni. Normális körülmények között a tápláléknak nem kell kobalamint tartalmaznia, mert a bélben naponta 20-szor annyi keletkezik, mint amennyi a táplálékkal kerül a szervezetbe. Innen rendkívül nehezen szívódik fel, a felszívódása csak belső faktor jelenlétében megy végbe, és a bélben képződő mennyiség tizede szívódik csak fel, a többi kiürül a szervezetből. Az ember évi szükséglete kb. 1 mg-ra tehető. Hiánya vérszegénységet, az idegrendszer károsodását, a gyomor-bél rendszer zavarát idézheti elő.
 Biotin Kéntartalmú vitamin. Fontos szerepe van a szénhidrát-, lipid- és az aminosav-anyagcserében.
Hiányakor túlzott kimerültség, álmosság, izomfájdalmak, hajhullás, depresszió, és szürkés bőrszín jelentkezhet.
 Folsav Nagyon fontos szerepe van a szervezetben, különösen a várandós édesanyáknál, mert a terhesség korai szakaszában a fejlődő embrió gerincét, a velőcsövet lezáró folyamat csak folsav jelenlétében megy végbe hibátlanul. Ezért várandós édesanyáknak mindenképpen ajánlott a folsav pótlása.
Szerepe van még a fehérvérsejtek, vörösvértestek, vérlemezkék képzésében, az aminosavak, és nukleinsavak anyagcseréjében, de hozzájárul a gyomor-bélrendszer, és a szájnyálkahártya épségéhez is.

Érdekesség, hogy a mesterséges készítményekből felszívódása jobb, mint a természetes forrásokból. A szervezet jó folsav-ellátottsága mellett elfedheti a B-12 vitamin hiányában kialakuló tüneteket. Ez különösen vegetáriánus táplálkozás esetén lehet veszélyes.

 Mit eszel, ha ezt eszed, és mit hagysz ki, ha nem eszed?

Ételféleség
Benne lévő vitaminok
Benne lévő ásványi anyagok
Máj
A-vitamin
D-vitamin
K-vitamin
E-vitamin
B-1 vitamin (tiamin)
B-2 vitamin (riboflavin)
B-6 vitamin (piridoxin)
Biotin
Folsav
Vas
Cink
Réz
Króm
Szelén

Vese
A-vitamin
B-2 vitamin (riboflavin)
Biotin
Vas
Szelén

Szív
A-vitamin
Vas
Hús
B-6 vitamin (piridoxin)
E-vitamin
Vas
Cink
Króm
Molibdén
Tojás
A-vitamin
D-vitamin
E-vitamin
B-2 vitamin (riboflavin)
B-6 vitamin (piridoxin)
B-12 vitamin (kobalaminok)
Biotin
Cink
Tengeri halak
A-vitamin
B-6 vitamin (piridoxin)
Magnézium
Jód
Fluor
Szelén
Kagyló
  Jód
Halmájolaj
D-vitamin
 
Tej, tejtermékek
A-vitamin
D-vitamin
K-vitamin
B-2 vitamin (riboflavin)
B-6 vitamin (piridoxin)
Kálcium
Magnézium
Molibdén

Sajt
  Króm
Növényi olaj
E-vitamin  
Zöld színű zöldségek
A-vitamin  
Vörös színű zöldségek   
A-vitamin  
Sárga színű zöldségek   
A-vitamin  
Zöld növények   
E-vitamin  
Gabonafélék csírája   
E-vitamin  
Brokkoli   
K-vitamin  
Káposzta   
K-vitamin  
Fejes saláta

K-vitamin

C-vitamin

 
Paraj     K-vitamin
Folsav
 
Zöldpaprika  
C-vitamin  
Paradicsom   
A-vitamin
C-vitamin    
 
Zöldségek   

Biotin

Magnézium
Gyümölcsök       
A-vitamin
Folsav
Magnézium
Banán        
B-6 vitamin (piridoxin)  
Narancs   
C-vitamin  
Citrom   
C-vitamin  
Grapefruit   
C-vitamin  
Növényi eredetű élelmiszerek        
Kálium  
Állati eredetű élelmiszerek        
B-12 vitamin (kobalaminok)  
Hüvelyesek   

B-1 vitamin (tiamin)

B-2 vitamin (riboflavin)

B-6 vitamin (piridoxin)    

Foszfor
Magnézium
Cink
Réz
Króm
Molibdén
Teljes kiőrlésű gabona       
B-1 vitamin (tiamin) Szelén
Gabonafélék        
  Magnézium
Mangán
Élesztő   
B-1 vitamin (tiamin)
B-6 vitamin (piridoxin)
Folsav    
 
Só        
  Nátrium
Klór
Dió        
  Mangán
Mogyoró        
  Mangán

Étrend kiegészítők:
 
Néhány étrend kiegészítő pozitív irányba befolyásolhatja a fogamzóképességedet. Nem árt ha tudsz ezekről, de azért túlzásba sem szabad vinni a szedésüket.
 
Propolisz:
Enyhe endometriózis esetén a propolisz akár háromszorosára is növelheti a fogantatási esélyeket. Bővebb információkat erről a Meddőségűző csodaszerek a kaptárból cikkben találsz.
 
C-vitamin:
A c-vitamin bevitele előnyös lehet olyan nőknek, akiknek csökkent progeszteron termelése van. A progeszteron termeléssel kapcsolatos problémákról bővebben a Meddőségről minden menüpontban olvashatsz.
 
Multivitamin:
A komplex multivitamin készítmények azért hasznosak, mert a szervezetben sok helyen hatnak. Babát tervezőknek a terhesség előtt 3 hónappal már érdemes lehet elkezdeni valamilyen terhességi vitamin – Elevit, Gravida, Centrum Materna – szedését. Az Elevit sokaknak okozhat hasfájást, hányingert, ilyenkor érdemes egy másik magzatvédő vitamint kipróbálni.
 
E-vitamin:
Az E-vitaminból napi 100NE napi bevitele kísérletek szerint fél évben belül emeli a teherbe esési esélyt.
 
PABA:
Egyes megfigyelések szerint a PABA (para-amino-benzoesav) pótlása is fontos lehet. Növények közül az Aloé, illetve a Vitex (vitex-agnus-cactus, vagy barátcserje) tűnik hatékonynak. Az utóbbi hatóanyagai az agyalapi mirigy sárgatest serkentő hormonjának (LH) termelését fokozzák, amely növeli a szervezet progeszteron termelését.
 
Ca-Mg-Zn:
Ca-Mg-Zn vitamin-kombináció: mind a pár hölgytagjánál, mind pedig a férfi tagjánál kedvező hatással bír a termékenységre.
 
Figyelmeztetés
 
Mielőtt a fent leírtak hatására elkezdenéd gyorsan teletömni magad vitamin készítményekkel, érdemes először a szervezeted állapotát felméretni, az esetleges sikertelenségek okait tisztázni. Kérheted a háziorvosod segítségét is, aki egy egyszerű laborvizsgálat keretében ellenőrizheti a vitamin raktáraid jelenlegi állását.

Ha már minden babatervező módszert kipróbáltatok, és még mindig késik a gólya, akkor érdemes körülnézned a Gólyacsalogató tippek menüpontban, ahol számos olyan lehetőségre bukkanhatsz, amellyel elősegítheted a várandósság létrejöttét.
 

Szeghy Krisztina
pszichológiai mentor, családsegítő konzulens

Késik nálatok a gyermekáldás? Azt gondolod,  lehet, hogy ennek lelki oka van? Akkor érdemes megnézned, hogyan és miben segíthet a Babahívogató Program, amellyel a termékenységi problémák lehetséges lelki okait próbáljuk feltárni közösen a leendő anyukával:

Babahívogató Program - hogy mielőbb jöjjön a baba

Szeghy Krisztina
Pszichológiai mentor, családsegítő konzulens
20/255-62-69
szeghykrisztina [at] gmail [dot] com
www.szeghykrisztina.hu

 

 

Hiánypótló könyv!

HOGY JÖJJÖN A BABA!

 

Igen, engem is érdekel, miben segíthet nekem ez a könyv!

IDE KATTINTVA MEG IS NÉZEM!

Belépés

Legyél velünk itt is