Töltsd le most!

 

INGYENES MINIKÖNYV!

 

A hormonműködés befolyásolása természetes úton

Töltsd le itt: Hormonműködés befolyásolása

Adatkezelés

Az oldal használatával elfogadod az Adatkezelési szabályzatban írtakat. 
A szabályzatot itt tudod elolvasni: 
Adatkezelési szabályzat

Navigáció

Szavazás

Mióta próbálsz teherbe esni?:
A webhelyet a Drupal - egy nyílt tartalomkezelő rendszer - működteti

Mérlegelj, ha babát szeretnél!

A felhívás ezúttal szó szerint értendő. Ha babát szeretnél, ideje előcincálni a mérleget a szekrény mélyéről. Nem árt vetni rá egy pillantást, mielőtt meddőségi központhoz fordulnátok a régóta késlekedő gólya miatt, mert lehet, hogy egy egyszerű hízó- vagy épp fogyókúra megoldhatja a problémátokat.

A kutatók szerint ugyanis egy babára vágyó nőnél két dolog kerülendő. A jelentő túlsúly, amely megborítja a hormonháztartás egyensúlyát, illetve a pálcika-vékonyság, ami akár a menstruációs ciklus megszűnéséhez is vezethet. Cél tehát a biológia szempontból ideális testsúly, bár ez nem feltétlenül azonos a média által diktált mindenkori nőideál képével.

Hogy néz ki számokkal kifejezve ez a bizonyos optimális testsúly? A kutatók szerint egyszerű a képlet: a szaporodási funkciók optimális működéséhez a női test 20 %-ának zsírból kell állnia.

Zsírfüggő fogantatás

Miért kell a testünkön zsírpárnákat tárolnunk ahhoz, hogy létrejön a fogantatás? Mert hiába élünk 2011-ben, a testünk még mindig őskori mechanizmusok szerint működik. Az őskorban nem volt veszélytelen dolog a várandósság. Amellett, hogy bármikor a várandós anyára támadhatott a kardfogú tigris, az élelmiszer-ellátás sem volt folyamatos. A bevásárlókocsiba hajigálás helyett bizony a leendő apának nap mint nap meg kellett küzdenie azért, hogy az asszonykának – és a fejlődő magzatnak – ételt vihessen haza. A várandósság tehát kockázatos állapot volt, amelyből jobb esetben sikerült életképes magzatot kihordani és a világra hozni.

Hogy a női szervezetet feleslegesen ne terhelje meg egy bizonytalan kimenetelű várandósság, a testünkben bizonyos védekező mechanizmusok alakultak ki. Ez úgy néz ki a gyakorlatban, hogy a fogantatás során a testünk szelektál. Csak akkor „engedélyezi” a fogantatást, ha úgy érzékeli, hogy minden feltétel adott egy kisbaba kihordásához és felneveléséhez. A legfontosabb feltétel pedig a megfelelő mennyiségű táplálék megléte, amelynek a fokmérője a testünk zsírtartalma.

Ha elég „zsírosak vagyunk”, az agyunk valószínűsíti, hogy van elegendő ételünk a baba kihordásához és felneveléséhez, és így jó eséllyel nem szab testi gátakat (mint pl. menstruáció kimaradás) a várandósság útjába.

Ha viszont túlzásba visszük a zsírtartalék felhalmozását, az agyunk megint kiteszi a „stop” táblát a közeledő gólya elé. Miért? Mert a túlsúly hatására felborul a női szervezet hormonális egyensúlya. Olyan betegségek alakulhatnak ki a hatására, mint a PCOS, vagy a pajzsmirigy rendellenesség, de a méhnyakrák vagy a petefészek rák kialakulása és az elhízás mértéke között is találtak összefüggést a kutatók.

Honnan tudhatjuk, hogy mi már elértük-e a biológiai szempontból ideálisnak mondható zsírtartalmat, vagy ne adj’ Isten már túlléptük a felső korlát határértékét?

„Tükröm-tükröm, mondd meg nékem…”

Na ez az, amit felejts el. A Hófehérkében ez még működött, de nálad már nem fog. Már csak azért sem, mert a nők nagy része nem a valódi testképét érzékeli a tükörben. Sokkal objetívebb eredményt kapsz a testsúlyodat illetően,ha kiszámolod a BMI indexedet. Ehhez számos helyen találsz kalkulátort a neten.

Az optimális BMI (testtömeg index) 18,5 és 25 között van. Mind a 18 alatti, mind pedig a 25 feletti BMI érték sajnos már csökkenti a természetes úton létrejövő terhesség esélyét. Ugyanakkor minél nagyobb a 25 feletti BMI index, annál inkább nő az esély a terhességi szövődmények kialakulására.

Jelentem: pálcika-kategória vagyok…

Ha a BMI indexed alapján ide soroltad magad, akkor itt az ideje egy kis hízókúrának. Jó, ha tudod, hogy egy vizsgálat keretében évek óta termékenységi problémákkal küzdő nőket hízókúrára fogtak, és a nők 60 %-a egy éven belül teherbe esett. (Szendi Gábor: Meddőségipar)

Én viszont túlléptem a bűvös határt…

Ebben az esetben sincs semmi okod az elkeseredésre. Tény, hogy a túlsúlyos nőknek sokkal gyakrabban van termékenységi problémája, mint az optimális testsúllyal rendelkező hölgyeknek, a jó hír viszont, hogy ezen egy kis fogyókúrával lehet segíteni.

A fogyókúrázást feltétlenül még a várandósság előtt kezdd el. Ennek két oka is van. Egyrészt a pici babának szüksége van a megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyag-bevitelre,  tehát várandósan már tilos a fogyókúra. Másrészt a fogyás mindig méreganyagok felszabadulásával jár együtt, mert az addig a zsírsejtjeidben tárolt mérgek a zsír felszámolásával együtt kiszabadulnak a szervezetedbe.

Fogyi tippek: lassabban, de biztosabban hatnak

Én nem vagyok híve a drasztikus fogyókúráknak (csak káposztaleves fogyasztása, stb.), mert az önsanyargatás időszaka után rendszerint az „ennyi szenvedés utána megérdemlek egy kis…” (csokit, sütit, nápolyit, stb.) mondatok ideje következik. És ha az ember engedve a kísértésnek megjutalmazza magát egy kis csokival, máris beindul a „csokiéhség” megszakíthatatlan köre. Így aztán a - 5 kg-ból hamar újra + 5 kg lesz, vagy még több.

A divatfogyókúrák helyett inkább ügyelj arra, hogy rendszeresen egyél. Ne hagyj ki egy étkezést sem a javasolt ötből, mert az éhség hatására elkaphat a gépszíj, vagyis mindent magadba tömsz majd, amit csak találsz. Ilyenkor leginkább az édesség iránti vágyunk fokozódik, hiszen a szervezetünkben már óvodás korunktól berögzült az információ, hogy csoki fogyasztásával gyorsan nagy kalóriamennyiséghez juthatunk.

A rendszeres étkezés mellett érdemes megválogatni, hogy mit eszel. Javaslom, hogy mondj le a gyorséttermi kajákról, a félkész ételekről. Ellenben egyél minél több zöldséget, és gyümölcsöt. Lehetőleg ezek nagyobb része nyers legyen.

Ami a húsfogyasztás illeti, maradj a sovány húsoknál. Ugyanis nem csak az emberek tárolnak a zsírraktáraikban méreganyagokat, mindez az állatokra is igaz.

Szabadulj ki a cukoréhség rabságából! Mondj le a fehér cukor fogyasztásáról, és szerezz be helyette nyírfacukrot. Borsos ára van, de ha csak ezzel iszod a teát, kávét, ezzel eszed a mákos tésztát (ugyanis porcukor verziója is létezik), akkor megszűnik a vércukorszinted állandó ingadozása. Ennek köszönhetően pedig nyugodtabbá és kiegyensúlyozottabbá válsz. Végre megszűnnek a falásrohamok, és az éhségérzettel együtt járó kiborulások.

Nem csak a túlsúlyosoknak ajánlott, hogy kezdjenek el valamit mozogni. Ha velem egykorú vagy, még emlékezhetsz a régi tévéreklám-szlogenre: „egy kicsi mozgás mindenkinek kell…”. És ez így igaz! Egyre figyelj: akármi is az, legalább napi fél órát csináld. A kevésbé sportos beállítottságúaknak érdemes először a napi rendszeres sétát erőltetni. Ha már nagyobb kihívásra vágysz, válts át a sétáról futásra, biciklizésre, vagy csak fél óra intenzív táncikálásra valamelyik zenecsatorna előtt. De jó mozgásforma lehet a jóga is, vagy a különböző termékenységnövelő-tornák (pl. Arwen-torna), amelyekkel két legyet üthetsz egy csapásra. Csökken a súlyod, és áttornáztatod a belső szerveidet is, amellyel nőhet az esélyed a várandósságra.

Miért jó a torna? Kalóriát égetsz el, tehát fogyaszt. Emellett  a torna során jobban izzadsz, és a verítékkeddel méreganyagok tömegét izzadod ki. A felgyorsuló légzésed is segít: minden egyes kilégzéssel egy újabb méregdózistól szabadulsz meg. A bélműködésed felgyorsul, méghozzá 60 %-kal! Ennyivel kevesebb esélyt adsz a méreganyagoknak arra, hogy újra felszívódhassanak a szervezetedbe.

Nagyon fontos! Ügyelj a folyamatos víz fogyasztásra. Egyrészt muszáj kimosnod a szervezetedből a felszabaduló méreganyagokat, másrészt pedig megelőzheted, hogy ivás elodázásból adódóan stresszessé válj. Ez azért következhet be, mert a szervezeted több, mint 70%-a vízből áll, amely folyamatosan fogy: WC-re járunk, izzadunk, de még a légzéssel is vizet veszítünk. Ha az elveszített víztartalmat nem pótolod folyamatosan, a szervezetedben a kiszáradás jelei mutatkoznak: például stresszessé válsz. A stressz pedig ugye nem jó barátunk, mert gátolja a szaporodása funkciókat…

Szeghy Krisztina
pszichológiai mentor, családsegítő konzulens

Késik nálatok a gyermekáldás? Azt gondolod,  lehet, hogy ennek lelki oka van? Akkor érdemes megnézned, hogyan és miben segíthet a Babahívogató Program, amellyel a termékenységi problémák lehetséges lelki okait próbáljuk feltárni közösen a leendő anyukával:

Babahívogató Program - hogy mielőbb jöjjön a baba

Szeghy Krisztina
Pszichológiai mentor, családsegítő konzulens
20/255-62-69
szeghykrisztina [at] gmail [dot] com
www.szeghykrisztina.hu

 

Hiánypótló könyv!

HOGY JÖJJÖN A BABA!

 

Igen, engem is érdekel, miben segíthet nekem ez a könyv!

IDE KATTINTVA MEG IS NÉZEM!

Belépés

Legyél velünk itt is