Töltsd le most!

 

INGYENES MINIKÖNYV!

 

A hormonműködés befolyásolása természetes úton

Töltsd le itt: Hormonműködés befolyásolása

Adatkezelés

Az oldal használatával elfogadod az Adatkezelési szabályzatban írtakat. 
A szabályzatot itt tudod elolvasni: 
Adatkezelési szabályzat

Navigáció

Szavazás

Mióta próbálsz teherbe esni?:
A webhelyet a Drupal - egy nyílt tartalomkezelő rendszer - működteti

Meddőség és az E-számok

Amikor elkezdtem ezt a bejegyzést írni, sok-sok ezzel kapcsolatos információt elolvastam a neten. Az E-számok üldözőinek hosszú listáival kezdtem, és az E-anyagok használata mellett lobbizók által közzétett cikkekkel folytattam. Nem lettem okosabb. Mindkét csoport érvelésében találtam logikus elemeket, de megvallom, engem inkább az adalékanyagok használatát ellenzők felé húzott a szívem. A „támogatók” csoportjának véleményét ugyanis szerintem jelentős mértékben befolyásolja a PÉNZ.
 
A fentiek miatt tehát kialakítottam a saját véleményemet, és tanácsomat az élelmiszerekben található adalékanyagokra vonatkozóan, amelyet szeretnék megosztani Veled is, mint babát tervező nővel, akinek oda kell figyelnie önmaga, és a leendő kisbabája egészségére.
 
Támadnak az E-számok!
 
Az E-számok olyan adalékanyagokat jelölnek az életeleinkben, amelyeket a gyártók azért tesznek bele, hogy jobb legyen az állaga, az íze, a színe. Amikor a gyártókat arról faggatják, miért van szükség ennyi adalékanyagra, azt válaszolják, hogy az ízetlen, színtelen felvágottakat, ételeket a kutya sem venné meg. Valószínűleg igazuk van. 
 
Viszont az E-anyagok mennyisége az ételeinkben mára olyan szinten elharapózott, hogy  a termék csomagolásán az összetevők nagy részét mára már mondhatni, szinte csak az E-számok teszik ki.  
 
Sok kicsi sokra megy
 
És itt jön a probléma… Az E-anyagokat pártolók tábora szerint ezeknek az összetevőknek a többsége ártalmatlan. Lehet, hogy ebben igazuk is van, mert az adott E-anyagnak a vizsgált termékben – pl. egy csomag virsliben – lévő mennyisége ártalmatlan, és ezt vizsgálatok is igazolják. Csakhogy a virsli mellett még eszel aznap felvágotta(ka)t, esetleg félkész ételeket, édességeket, és a vizsgált E-anyagnak máris a többszöröse kerül a szervezetedbe, mint amennyi még esetleg elfogadható. A tömeges E-anyag fogyasztás hosszú távú következményei pedig beláthatatlanok. Olyan betegségek kialakulásához vezethetnek, mint a meddőség, a rák, az allergia, vagy az emésztési zavarok.
 
Az emberi szervezet elképesztően bonyolult. Minden összefügg mindennel: sok ezer anyag kapcsolódik egymáshoz és reagál egymással. Ezek a „kívülről jött” anyagok pedig – bármilyen ártalmatlannak is tűnnek egy laboratóriumi vizsgálat során – belepiszkálnak a szervezeted működésébe, és elképzelni sem tudjuk, mit okozhatnak „ott bent”. Főleg, mivel ennyi E-anyag egymásra gyakorolt kölcsönhatását ellenőrizni szinte lehetetlen vállalkozás lenne.
 
Mit tegyünk, ne együnk?!
 
Sajnos mivel manapság ma már szinte csak E-anyagokkal teletömött élelmiszerekkel találkozunk, ezért esélytelen ezeknek az anyagoknak a kiszorítása az étrendünkből. Amit tenni tudsz: szánj rá pár percet vásárlás közben, hogy átnézd az általad kinézett termék csomagolását. Vásárolj lehetőség szerint minél kevesebb adalékanyagot tartalmazó ételt.
 
Kerüld a félkész ételek fogyasztását. Konzerv zöldség, gyümölcs helyett vegyél inkább friss gyümölcsöt és zöldséget a zöldségesnél.  Én a magam részéről kerülöm a nagyáruházak zöldség, gyümölcs részletegeit, és inkább a sarki zöldségesnél vásárolok, ahol rengeteg magyar termék kapható, és nem a Kínából származó fokhagymát akarják rám tukmálni.
 
Ha az anyagi helyzeted megengedi, érdemes az általad fogyasztott élelmiszerek egy részét bioboltban beszerezni.
 
A mi hibánk is
 
Azért lássuk be, a fogyasztói társadalom jócskán hibás az E-anyagok elszaporodásában. Amikor kivesszük a hűtőpultból az áruházban a felvágottat, azonnal megnézzük a csomagolást: meddig is jó? Áh, már a jövő héten lejár? Akkor inkább megveszem a másik gyártóét, az még két hétig jó. Ezzel a gondolkodásmóddal gyakorlatilag mi adtuk a gyártók kezébe az ételünket (és az életünket): nosza tartósítsátok csak minél tovább, nem akarok két-három naponta bevásárolni járni mert az én időm drága. Innentől kezdve hiába reklamálunk.
 
Aztán: mindent minél olcsóbban szeretnénk megvásárolni. Ez viszont a gyártó szempontjából azt jelenti,  hogy ahhoz, hogy az ő termékeit – olcsón – megvegyük, neki minél olcsóbb (és emiatt nyilván silányabb minőségű) alapanyagot kell a termékekbe tennie, különben nem érné meg őket előállítani, és eladni. Ételek esetén tehát feltehetőleg igaz az, ami egy pulóver esetén nem feltétlenül: minél drágább, annál jobb a minősége. Ezt érdemes bevásárlás közben fejben tartani.
 
Rakjunk rendet az E-anyagok között!
 
Az E-anyagok hosszúra nyúlt listájával most nem fárasztanálak, de egy kis összefoglalást ezzel kapcsolatban szeretnék írni Neked, hogy tudd, mi az amire mindenképp ügyelj bevásárláskor.
 
Vannak természetes eredetű, illetve a természetes anyagokhoz igen hasonló szerkezetű E-anyagok, és vannak mesterséges, az élelmiszerektől teljesen eltérő kémiai szerkezetű adalékanyagok. Próbáld a természetes eredetű összetevőket előnyben részesíteni a mesterségesekkel szemben.
 
Színezékek: B100-E199
 
Léteznek természetes színezékek, amelyeket a növényekből átalakítás nélkül vontak ki, és amelyeknek semmi káros hatása nincs a szervezetedre nézve. Ilyen színezékek: kurkumin (E100), riboflavin (E101), kármin (E120), klorofillok (E140), karotinok és származékaik (E160), lutein (E161), betanin (E162), antociánok (E163).
 
A mesterséges színezékekkel viszont érdemes vigyázni, mert élelmiszer-intoleranciát okozhatnak. Ha babát szeretnél, akkor a nem színezett, vagy természetes színezékkel festett élelmiszereket keresd inkább a polcokon.
 
Tartósítószerek: E200-E299
 
Ezekkel az anyagokkal érik el a gyártók, hogy minél kevesebbszer kelljen bevásárolnod.   Engedélyezett mennyiségben ártalmatlanok, nagy mennyiségben viszont sok esetben mérgezőek, allergizáló hatásúak. A legérdemesebb kerülni a kén-dioxidot, a szulfitokat (E220-228), illetve a nitriteket és a nitrátokat (E249-252).
 
A szulfitokat, kén-dioxidot a borászatban alkalmazzák, illetve a zöldségeket és gyümölcsöket tartósítják vele. Ezek az E-anyagok roncsolhatják a fehérjéket és az idegrendszert.
 
A másik veszélyes csoport a nitritek és a nitrátok (E249-252), amelyekkel a húskészítményekben, valamint néhány zöldségben (saláta, spenót, retek) találkozhatsz. Utóbbiakban a műtrágyák helytelen alkalmazásának köszönhetően. Csökkentik a vér oxigénszállító képességét, és daganatok kialakulását okozhatják. Különösen veszélyesek a csecsemőkre nézve!
 
Tanács a tartósítószerekkel kapcsolatban: bevásárláskor lehetőség szerint a tartósítószermentes, hőkezeléssel tartósított termékeket vásárold. A műanyag csomagolással készült termékeket a csomagolás miatt viszont általában csak vegyszerrel tudják tartósítani. Ez nem túl jó hír, sok ételünket érinti.
 
Antioxidánsok: E300-E499
 
A gyártók által nekik szánt szerep szerint gátolják az élelmiszereinkben végbemenő oxidációs folyamatokat. Ebbe a csoportba tartozik az E300, amely nem más, mint a C-vitamin, tehát a szervezetedre gyakorolt hatása kedvező. Más E-adalékokra ebből a csoportból állítólag vagy közömbösen reagál az emberi szervezet, vagy kis mértében érzékeny (E320-321.) Ugyanakkor nem hallgatható el, hogy ez utóbbi két anyag kapcsán jelenleg kutatások folynak arra irányulóan, hogy van-e rákkeltő hatásuk, mert a patkányokkal végzett kísérletek eredménye nem vonatkoztatható emberre.
 
Emulgálók, stabilizálók, sűrítők és zselésítők: E400-E499
 
Az ételeink megfelelő állagát alakítják ki velük. A legtöbbjük növényi eredetű, és állítólag ennek köszönhetően természetes, ártalmatlan anyag.
 
Agyártó számára azért is hasznos az alkalmazásuk, mert így kevesebb alapanyagot kell a termékbe tenniük, mert az anyagba több víz, vagy levegő keverhető.
 
Az E-anyagok alkalmazását ellenzők szerint az emulgálók tömeges használatának köszönhető, hogy manapság olyan sok az allergiás megbetegedés, mert ezek az anyagok megváltoztatják a bél nyálkahártyáját.
 
Savanyúságot szabályozó anyagok: E260-350
 
A savanyú ízt általában a gyümölcsökben és zöldségekben természetes biológiai folyamatok révén létrejövő savakkal biztosítják. Pl.: ecetsav (E260), tejsav (E270),  almasav (E296), citromsav (E330), borkősav (E334). A sok citromsavat tartalmazó élelmiszerek – pl. üdítőitalok – fogyasztása viszont fogszuvasodáshoz vezethet.
 
A foszfátok, tehát a foszforsav (E338), nátrium-foszfát (E339), kálum-foszfát (E340), kálcum-foszfát (E341), magnézium-foszfát (E-343) kapcsán fennáll a gyanú, hogy a csontok károsodását okozhatják, mert nagy mennyiségű foszfát fogyasztása esetén (napi 1,5-2,5 g) csökken a vér kálcumszintje.
 
Ízfokozók: E620-640 és 950-960
 
Általában az édesítőszerek kapcsán van a legtöbb „balhé”. Sok terméken szerepel, hogy aszpartám-mentes (E951), mert ennek a szernek a kapcsán merült fel legtöbbször, hogy elősegítheti a rákos betegségek kialakulását. Sokat emlegetik a nátrium-glutamátot (E621) is, amelyet az ún. kínaiétterem-szindróma (fejfájás, kipirulás) kialakulásáért tesznek sokan felelőssé. A ciklamátot (E952) pedig az USA-ban a 70-es években be is tiltották, mert rákkeltő hatásúnak találták. A szaharin (E954) rákkeltő hatását mindezidáig csak patkányokon igazolták, embereken még nem valószínűsítették.
 
A glutamátok esetén (E621, E622, E623, E624, E625) nem bizonyították azt a feltételezést, hogy elősegítenék az idegrendszer károsodását.
 
E-krimi
 
A neten szereplő anyagokat olvasgatva már-már úgy éreztem, mintha egy krimi kellős közepébe kerültem volna, mindenhol csak a következő kifejezésekkel találkoztam: „felmerült a gyanú”, „de nem bizonyított”, „embereken ezt a hatást nem valószínűsítették”, stb. Nehéz tehát okosnak lenni ebben a témában.
 
Az egyetlen okos dolog amit tehetsz: minél kevesebb E-anyagot vigyél be a szervezetedbe az élelmiszerekkel, mert akár bizonyítottak a különböző káros hatások akár nem, biztos, hogy ezzel okozod a legkisebb kárt a szervezetedben.

Bővebb információt itt találhatsz ebben a témában: E-számok, Tudatos vásárló

Szeghy Krisztina
pszichológiai mentor, családsegítő konzulens

További információk rólam, és az általam végzett Babahívogató Programról: 

Babahívogató Program - hogy mielőbb jöjjön a baba

Közvetlen elérhetőségeim: 

20/255-62-69
szeghykrisztina [at] gmail [dot] com
 

Hiánypótló könyv!

HOGY JÖJJÖN A BABA!

 

Igen, engem is érdekel, miben segíthet nekem ez a könyv!

IDE KATTINTVA MEG IS NÉZEM!

Belépés

Legyél velünk itt is