Töltsd le most!

 

INGYENES MINIKÖNYV!

 

A hormonműködés befolyásolása természetes úton

Töltsd le itt: Hormonműködés befolyásolása

Navigáció

Szavazás

Mióta próbálsz teherbe esni?:
A webhelyet a Drupal - egy nyílt tartalomkezelő rendszer - működteti

Csiribú-csiribá: vitaminból hormon

Van egy vitamin, „aki” mindeddig szürke egérként bujkált a vitaminok bandájában, mára azonban különleges képességének köszönhetően igazi médiasztárrá vált. Egyre többször hallunk róla, sőt, Szendi Gábor pszichológus-író a közeljövőben egy egész könyvet tölt meg a vele kapcsolatos kutatásokkal, ajánlásokkal. Hölgyeim és uraim: bemutatjuk a hormonként viselkedő D-vitamint, „aki” akár még abban is segíthet, hogy az áhított várandósság végre létrejöjjön.

D-vitamin születik

Miért foglalkozik mostanában a média annyit a D-vitaminnal? Mert rájöttek, hogy átváltozóművész mivoltának köszönhetően sokkal többre képes, mint pusztán a csontjaink erősítése. Ahogy a bábból csodálatos lepke lesz, úgy alakul át a D-vitamin is a szervezetünkben aktív D-vitaminná, és viselkedik a továbbiakban a hormonjainkhoz hasonlóan.

Vigyázat, mert csalok! – mondaná Rodolfo, ha a D-vitamin keletkezése a szervezetünkben egy bűvésztrükk lenne – de nem az. Ugyanakkor valóban varázslatos folyamat, amelyet érdemes megismernünk, hogy értékelni tudjuk a D-vitamin szervezetünkre gyakorolt jótékony hatását.

Ezt a csodás vitaminocskát a saját testünk állítja elő, amelyhez egyetlen varázsszerre van szüksége: napfényre. A D-vitamin ugyanis a szervezetünkben tárolt koleszterinből képződik, ultraibolya fény hatására. Ahhoz tehát, hogy elegendő D-vitaminunk legyen, a népegészségügyi napozásellenes kampány ellenére igenis ki kell sétálnunk a napra.

A napfény hatására termelődő D-vitamin aztán – és most jön a káprázatos átváltozás – a vesékben és a fehérvérsejtekben – aktív D-vitaminná alakul át, és aktív biológiai formájában az erekbe kerülve immáron hormonként viselkedik a szervezetünkben.

Hogy mennyi D-vitamint termel a szervezetünk, több dologtól is függ. Elsősorban attól, hogy megtörve az átkot, hajlandóak vagyunk-e a mi rákkeltőnek titulált, meleget adó égitestünk sugarai alá vonulni. De az is számít, hogy mennyi naptejet kenünk magunkra, vagy mennyire vagyunk lebarnulva. Az afroamerikai nőknek például sokkal többet kell a napon tartózkodnia ugyanannyi D-vitamin „megszerzéséért”.

Bevetésben a D-vitamin akciócsoport

Amit megkopott emlékeim szerint sosem tanultunk az iskolában, manapság mégis sokszor hallani: a D-vitaminnak nagyon fontos szerepe van a fertőzések elleni védekezésben. A kórokozók elleni csatában a fehérvérsejtek által termelt aktív D-vitaminok kerülnek „bevetésre”. A D-vitamin kórokozók-elleni hatását látszik igazolni az a tény is, hogy az influenza vírus, illetve más felsőlégúti megbetegedések is csak télen támadnak.

Az aktív D-vitamin csapat másik, vese által termelt része pedig a véráramba kerül, ahonnan számos sejt és szerv magjába jut be. Többek között várandósság esetén befolyásolja a kisbaba fejlődését is, tehát a megfelelő D-vitamin szint elengedhetetlenül fontos a magzat egészséges fejlődéséhez.

Világméretű D-vitamin hiány

A napozásellenes kampányoknak, illetve az étkezési kultúránk hanyatlásának köszönhetően Dr. Andrew Jones, a Women’s Health Institute vezetője szerint mára világméretű D-vitamin hiány alakult ki, amiben nők, férfiak, gyerekek egyaránt érintettek.
„Egy Minnesotában folytatott tanulmány kimutatta, hogy a vizsgálatba bevont 150 iskolás gyerek és felnőtt 93%-a D-vitamin hiányban szenved. Ugyanennek a tanulmánynak a keretein belül a világhírű Mayo Klinika rámutatott arra is, hogy az afroamerikaiak, kelet-afrikaiak, latin-amerikaiak, és amerikai őslakosok 100%-a D-vitamin hiányban szenved. Ez egy valóban meghökkentő eredmény.” (Dr. Tihanyi László, drtihanyi.hu)

Mit okoz a D-vitamin hiány?

A kutatások szerint a D-vitamin hiánynak számos betegség kialakulásához lehet köze, akár még a rákhoz is. Az 1970-es évektől végzett felmérésekben kimutatták, hogy számos daganatfajta lényegesen gyakrabban fordul elő D-vitamin hiány esetén. Azt is megfigyelték, hogy a D-vitamin szint évszakok miatti ingadozásának komoly hatása van a rákos betegekre: a nyáron diagnosztizált rákbetegségek lefolyása kedvezőbb, és hosszabb a túlélés.

De számos egyéb betegség eredetét illetően is ujjal mutogatnak a D-vitamin hiányra, mint kiváltó tényezőre. Ilyen betegségek a „klasszikus” csontritkuláson kívül például a cukorbetegség, szklerózis multiplex, pajzsmirigy betegségek, autoimmun megbetegedések, reuma, szív- és érrendszeri megbetegedések, influenza, PCOS, meddőség, endometriózis, felső légúti megbetegedések, depresszió, ekcéma, pikkelysömör, magas vérnyomás.

Hogyan pótoljuk?

A D-vitamin elsődleges forrása a nap. Tehát legyőzve a belénk plántált, bőrráktól való félelmet, ideje kimerészkedni kicsit a napra. Már csak azért is, mert egy 2005-ös amerikai vizsgálatban újraértékeltek 528 melanómás esetet, és kiderült, hogy a betegek annál tovább éltek, minél többet napoztak az életük során. Meglepő, ugye?

A D-vitamin további természetes forrásai az élelmiszerek. Például: halmájolajak, méz, méhpempő, tojássárgája, búzacsíra, élesztő. Táplálék kiegészítő formájában is szedhető, ezzel kapcsolatban azonban melegen ajánlom Szendi Gábor D-vitaminnal kapcsolatos eddig megjelent írásait, ajánlásait. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen D-vitamin készítményt szedünk be, és mennyit.

A nők és a D-vitamin

A nők számára különösen fontos lehet a D-vitamin pótlása. Ahogy arról már korábban esett szó, az aktív D-vitamin csapat vese által termelt része várandósság esetén befolyásolja a kisbaba fejlődését is, tehát a megfelelő D-vitamin szint elengedhetetlenül fontos a magzat egészséges fejlődéséhez.

A D-vitamin pótlás azonban már a tervezett várandósság előtt ajánlott, mert egyre több kutatás igazolja, hogy a kóros D-vitamin hiány kapcsolatban áll a meddőséggel. A neves Yale Egyetem meddőségi intézetében például kimutatták, hogy a meddő nők 93 %-ának komoly D-vitamin hiánya van. A vizsgálatban részt vett hölgyek közül a legkomolyabb D-vitamin hiányt a PCOS szindrómában szenvedő nők „produkálták”.

Mennyi D-vitamint szedjünk?

No ez az, amiben nem szeretnék állást foglalni. A hivatalos ajánlások és a felvilágosító jellegűnek szánt friss szakirodalom íróinak álláspontja között óriási a szakadék. Az mindenesetre figyelemre méltó, hogy idén februárban a magyar orvostársadalom összefogott, és új szakmai ajánlást fogalmazott meg. Eszerint az OÉTI által javasolt 200 NE D-vitamin helyett napi 1500-2000 NE D-vitamin bevitelét ajánlják… (zárójeles megjegyzés: sok, nálam hozzáértőbb személy szerint még ez is kevés…)

Források: Szendi Gábor/www.tenyek-tevhitek.hu, Dr. Károlyi Zoltán / hormonzavarok.network.hu, Dr. Tihanyi László/drtihanyi.hu, Prof. Dr. Balázs Csaba/csaladinet.hu

Késik nálatok a gyermekáldás? Akkor érdemes megnézned, hogyan és miben segíthet a Babahívogató Program, amellyel a termékenységi problémák lehetséges lelki okait keressük: 

Babahívogató Program - hogy mielőbb jöjjön a baba

Szeghy Krisztina
Pszichológiai mentor, családsegítő konzulens
20/255-62-69
szeghykrisztina [at] gmail [dot] com
www.szeghykrisztina.hu
 
 

Hiánypótló könyv!

HOGY JÖJJÖN A BABA!

 

Igen, engem is érdekel, miben segíthet nekem ez a könyv!

IDE KATTINTVA MEG IS NÉZEM!

Belépés

Legyél velünk itt is